Klaus Schulze – Miditerranean Pads

Klaus Schulze

 

Nie będę ukrywał, że Klaus Schulze należy do jednych z moich ulubionych kompozytorów muzyki elektronicznej, co zresztą zaskarbił sobie u mnie już dosyć dawno temu.
Odkąd odkryłem, jak wielką bazę muzyczną ma Spotify, w kręgu wydawnictw do "natychmiastowego odsłuchania" znalazły się również te od KS, a wśród nich właśnie Miditerranean Pads, który zauroczył mnie od pierwszego odsłuchu, ale o tym później.
Jest to 21 krążek kompozytora, nagrany latem 1989 roku (co zresztą w moim odczuciu słychać podczas odsłuchu).
Jak dowiadujemy się z bookletu dołączonego do reedycji albumu z 2005 roku, KS pod koniec lat 80. ponownie zainteresował się perkusją, jednakże nie chciał, aby była to taka perkusja, na jakiej grał w lat 60. W latach 1989/1990 pojawiły się bowiem pierwsze dostępne sample, jak chociażby sample Tabli itd, co znalazło odbicie na albumie, które jest poniekąd pierwszym albumem skomponowanym praktycznie całkowicie na samplach. Wydawnictwo to otwiera więc zupełnie nowy rozdział twórczości KS, a "samplowy" styl będzie towarzyszył muzykowi przez najbliższy czas.
Przejdźmy teraz do zawartości. W pierwszym utworze, tj. w "Decent Changes" wita nas na początku zsamplowana, etniczna perkusja, do której przyłączają się kolejne zsamplowane instrumenty, w tym smyczki nadające utworowi nastrojowy, lekko relaksujący charakter, coś a la poranna tudzież wieczorna bryza (w moim odczuciu) i tak przez pierwsze 12 minut, kiedy to utwór zmienia lekko swój charakter, bowiem przez kolejne 5 minut mamy do czynienia z mrocznym, zsamplowanym wokalem. Jednakże po tym czasie utwór wraca z powrotem na początkowe tory i tak już do końca.
Drugi i zarazem tytułowy utwór, czyli "Miditerranean Pads" to w zasadzie kontynuacja pierwszego utworu i jego atmosfery. Tym razem mamy tu również do czynienia z wokalem Elfi Schulze, wtedy jeszcze dziewczyny (a obecnie żony) kompozytora.
Trzecia i ostatnia kompozycja, "Percussion Planante" w pełni nawiązuje do swojego tytułu, bowiem znowu mamy to do czynienia z etniczną perkusją, tyle, że tym razem znacznie żywszą i wspartą (tradycyjnie zsamplowanym) pianinem. Sam utwór zresztą sprawia wrażenie bardziej dynamicznego od poprzednich.
Podsumowując, album uważam za bardzo udany i stawiam go obok "Beyond Recall" (który również opisywałem na forum Deepersense, ale znacznie, znacznie krócej) za najlepszy krążek z okresu "samplowego".
Na koniec warto jeszcze zwrócić uwagę na tytuł albumu – nie "Mediterranean Pads" tylko "MIDIterranean Pads", co zresztą wskazuje na lubianą przez Klausa grę słów (wykorzystaną chociażby w tytułach utworów serii "The Dark Side of the Moog" z Pete Namlook'iem).

 

Label: Brain
Numer katalogowy: 841 864-2
Format: CD, Digital download
Data wydania: 28.02.1990
Gatunek: Modern Classical, Ambient

Sample: http://www.allmusic.com/album/miditerra … 0000235608

Lista utworów:
1. Decent Changes
2. Miditerranean Pads
3. Percussion Planante

—————-

Sunset

 

Skomentuj na forum

 

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress